Astrid Koorn

Hoe buig je weerstand om naar mogelijkheden?

Geschreven door Astrid Koorn

In het vorige artikel heb ik beschreven dat veel leiders en leidinggevenden moeite hebben met weerstand en hoe dat dan in zijn werk gaat. Hier nog even een korte terugblik:

Frank voelt dat hij een probleem heeft in zijn organisatie waar hij ‘s nachts wakker van ligt. Op de laatste vergadering heeft niemand nog iets gemerkt, maar dat moment zal snel komen. Tenminste, zo schat hij dat in. Hij kijkt op de klok, maar zijn gedachten dwalen weer af. In de laatste vergadering om de dalende omzet op te lossen, kwam wederom veel weerstand. Deze weerstand lijkt maar niet op te lossen. Waarom gaan ze niet gewoon aan de gang om de voorgestelde oplossing te realiseren? Ze blijven maar zeuren en het schiet maar niet op. Nou ja, de aanhouder wint, denkt Frank. Ze geven het wel een keer op als ze zien dat het werkt.

Veel leiders en leidinggevenden maken dezelfde fout als Frank. Ook zij denken vaak dat weerstand negeren of niet teveel aandacht geven, werkt. Zij vragen zich vaak af: wanneer geven ze het nou eens op? Waarom doen ze zo lastig? En waarom werken ze nou niet mee? Hoe krijg ik dat voor elkaar?

tips

Hoe krijg ik ze nou wel mee?

Het is het meest heikele onderwerp bij organisatieontwikkeling: hoe krijgt ik ze nou wel mee? Er zijn dikke boeken over geschreven. Iedereen vindt er ook wel wat van. Een collega geeft het advies om de verandering gewoon af te dwingen. “Dat werkt altijd”, zegt hij lachend. Een medewerker wordt rood van woede en zegt geïrriteerd: “Natuurlijk niet” je moet de mensen aanhoren. Dan toon je respect!” Ze hebben gemakkelijk praten. Maar jij ligt er ’s nachts wakker van tot het ochtendgloren.

Weerstand ombuigen: hoe pak je dat aan?

Hoe buig ik weerstand om?

Veel leiders en leidinggevenden denken dat ze weerstand vooral moeten negeren. Dat ze niet op weerstand in moeten gaan, maar het juist omzeilen. Er zijn immers zoveel mensen en meningen. Als je de weerstand omzeilt, buig je weerstand nooit om. Dus ga je eindeloos nadenken over hoe je de mensen nog meer kunt overtuigen met je argumenten. Je gaat eens netwerken met collega’s, wat hij hiermee zou doen. Je werkt een nog beter verhaal uit met argumenten die nog meer indruk maken en volgende week ga je voor alle medewerkers op de zeepkist staan. En toch twijfel je. Is dit nou wel de oplossing?

Nee, dit is niet de oplossing. Je bent namelijk op de compleet verkeerde manier bezig.

Hoe moet het dan wel?

Teveel leiders en leidinggevende focussen op de verkeerde dingen: een goed verhaal met de juiste argumenten vanuit hun eigen perspectief. Terwijl dat alleen niet voldoende is. Je moet nog een aantal dingen extra doen. De andere kant op kijken en luisteren. Welke kant? Wat luisteren? Die van de mensen in je organisatie. Ik kan jou verklappen: medewerkers zijn helemaal niet in jouw verhaal en argumenten geïnteresseerd. Ze zijn in de eerste plaats maar in een ding geïnteresseerd: wat betekent dit voor hen!

Ze willen jouw verhaal en argumenten helemaal niet horen. Weet je wat ze willen weten? Wat deze verandering voor hen betekent. Ga jij de mensen zo goed mogelijk deze verandering door helpen? Kun jij voor de juiste resultaten zorgen? Hebben ze straks nog werk? Moeten ze omscholen? Of wordt het werk geautomatiseerd? Daar liggen ze wakker van.

Dia1

Maar met de juiste argumenten moeten ze toch wel mee?

Welnee, het gaat er helemaal niet om of jij de juiste argumenten hebt vanuit jouw perspectief. Je hoeft mensen niet te overtuigen met jouw argumenten. Liever niet zelfs. Zijn je argumenten voor hen overtuigend? Dan vinden jouw medewerkers van niet. Ze snappen niet waarom je deze verandering wilt als het voor hen nare consequenties heeft. Weerstand ombuigen is juist luisteren. Wat is voor de medewerkers belangrijk? Zodat medewerkers direct in de gaten hebben dat je met een goed verhaal en argumenten komt vanuit hun perspectief.

Maar ik moet ze toch overtuigen?

Mensen overtuigen is minder belangrijk dan je zelf denkt. Medewerkers hoeven niet te weten wat jij vindt. Wat ze belangrijker vinden is dat je een verhaal hebt vanuit hun perspectief. En dat ze hun mening en gevoel daarover hebben uit kunnen spreken. Daaraan zien ze: deze leider of leidinggevende staat voor zijn mensen en bedrijf. Ik vind hem geloofwaardig en respectvol.

Wordt een geloofwaardig leider

Stop met het overtuigen van mensen met je eigen verhaal. Vraag je niet langer af waarom ze jouw argumenten niet begrijpen, maar draai je om en luister naar je mensen. Ga met je mensen in gesprek en luister naar hun verhaal. Waar liggen ze wakker van? Wat kun jij doen om ze hiermee te helpen? Zo wordt je geen ongeloofwaardig leider die krampachtig blijft overtuigen met zijn eigen argumenten. Maar je wordt een geloofwaardig leider. De leider die staat voor zijn mensen en zijn bedrijf en samen naar de beste oplossing zoekt. Daar staat Liefdevol Leiderschap onder andere voor.

Wil jij weten hoe jij weerstand ombuigt naar goede oplossingen? Hoe je tot een geloofwaardig verhaal komt met gedragen argumenten? Meld je dan eens aan voor een kosteloze bewustZIJNscan, dan bekijken we samen waar de schoen wringt en welke eerste stap je kunt nemen om dit op te lossen.

Dreigt je organisatieontwikkeling te ontsporen? Of wordt de weerstand niet goed gemanaged, waardoor de verandering mogelijk mislukt? Wil je hierover advies of heb je een diagnose nodig om het tij te keren? Bekijk dan eens het programma Diagnosetraject: De Zere Plek

 

 


Jouw reactie op Hoe buig je weerstand om naar mogelijkheden?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


css.php